VRIJE GRAFIEK

 

Het profiel van een grafiek student is all round; veelzijdig. Beeldende kwaliteiten mogen bij de produktie van een grafisch werk nooit uit het oog verloren worden.

Ontwerpfase, maken van de drager en drukfase hebben elk een eigen complexiteit en vragen telkens om een actieve houding. Het tekenen is van centraal belang. Niet alleen in de ontwerpfase (potlood, inkt, houtskool, aquarel, collage, fotograferen ?…), ook bij het maken van de drager (linoleumsnede, houtsnede, ets, …) en bij het drukken van die drager (op verschillende soorten papier, stof, …) moeten tekenkundige inzichten gekend, aangeleerd of onderzocht worden en paraat zijn.

Grafiek moet meer kunnen zijn dan een reproductiemiddel, dan een koffer vol charmerende effectjes om weinig tekenvaardigheid te maskeren, meer dan een ambachtelijk fotocopieerapparaat.

Beeldende inzichten maken mogelijk het enorme scala aan uitdrukkings-mogelijkheden die de grafische technieken ons vandaag de dag aanbieden, doelbewust te gebruiken. De eerste drie jaren leert de student, door gerichte opdrachten, de ontstaanfases van een grafisch werk kennen. Zo is hij of zij in het vierde jaar in staat zelfstandig een jaarwerk te maken vanuit een individueel vertrekpunt.

In het vijfde jaar ligt de nadruk op het eindwerk. Dit eindwerk resoneert technische know how, persoonlijke keuzes, verrassende en eigenzinnige resultaten.

Specialisatiegraad In de specialisatiejaren gaat men weer nieuwe uitdagingen aan op gebied van technieken en/of plastische persoonlijke vorminterpretaties, tot men uiteindelijk kan spreken van een "graficus".