SCHILDERKUNST

Leren schilderen is als het aanleren van een nieuwe, vreemde taal. De kennismaking met deze “beeldtaal” gebeurt in onze opleiding op een methodische, gestructureerde wijze.
De eerste jaren staan in het teken van “bewust en intens leren waarnemen”. Vastomlijnde opdrachten leggen de klemtoon op de deelaspecten van de beeldende taal. Vormanalyse, perspectief, toonwaarde, kleur en compositie worden onderzocht en bestudeerd. Gaandeweg worden de leerinhouden complexer en komt de beeldende taal in haar geheel aan bod. We starten met olieverf, en verdiepen ons in haar complexe schildertechnische mogelijkheden. Stilleven, plaasteren beelden, model en portret vormen een uitgebreid gamma aan onderwerpen.

Naast deze “klassieke” oefeningen worden er ook opdrachten aangereikt waarbij er meer aandacht is voor persoonlijke inbreng en creativiteit. Gedurende onze opleiding van 5 jaar zal er stap voor stap meer aandacht gaan naar het onderzoek van eigen inzicht en interpretatie van de schilderstaal.
Op technisch vlak is de schilders opleiding eveneens gedifferentieerd, reeds vanaf het eerste jaar staat er naast het werken met olieverf het studeren en voorbereiden via het tekenen op het programma. Vanaf het tweede jaar worden ook andere schilderstechnieken aangeleerd zoals acryl, collagetechnieken en andere materialen.

De keuze vrijheid wordt groter, elke student krijgt in de hogere jaren de ruimte voor zijn eigen verhaal en persoonlijke beeldtaal.

 

 

werken 1 tot 5 schilderen

 

Naast deze algemene opleiding die 5 jaar omvat kan men ook kiezen om vanaf het vierde jaar uitsluitend naar de menselijk figuur te werken in de modelklas. Een aparte optie binnen de schildersafdeling. Portret en model als een onophoudelijke bron van inspiratie.

Op het einde van de hogere graad is men zodoende aanbeland bij een eigen thema en een persoonlijke en authentieke werkwijze. Men kan zich dan nog gedurende 2 jaar vervolmaken in de specialisatiegraad.

 

   
 
werken 4 en 5 schilderen en modelklas

Specialisatiegraad

Deze specialisatiegraad is opgevat als een soort laboratorium, waar de verworven schilderkundige bagage uitgebreid, opengebroken en overstegen kan worden.
Door het uitdiepen van vormelijke en inhoudelijke elementen komen de leerlingen tot een eigen invulling van het schilderen. Een verrijkend proces dat leidt tot zelfstandigheid en de ontwikkeling van een persoonlijke en eigenzinnige visie.

werken specialisatiegraad