HAL
Surrounded by Blue
Voor de hal van de hoofdvestigingsplaats te Arendonk worden oud-leerlingen geselecteerd om te exposeren. Dit trimester is het de beurt aan Arne Nijs (°1998), behaalde in 2022 zijn Master in Sculptuur en Installatie. Sindsdien woont en werkt hij in Lichtaart, waar de bosrijke omgeving van zijn ‘cabin in the woods’ een duidelijke invloed heeft op zijn praktijk.
Een belangrijke bron van inspiratie is de aquatische wereld: de eindeloze variatie aan vormen, structuren en kleuren die optreden in water en organismen. Het ritme van stroming, erosie en afzetting. Het idee van stromend water, de rivier, staat daarbij zowel als metafoor voor constante beweging als voor transformatie in het artistieke proces.
Zijn werk beweegt zich tussen sculptuur, tekening, grafiek en schilderkunst. Textuur, kleur en materialiteit vormen de basis; grafische reliëfs en schilderkundige ingrepen vloeien in elkaar over. Veel werken ontstaan via cycli van opbouwen, overschilderen, doorzagen en opnieuw onderzoeken, waardoor gelaagdheid en sporen van het proces zichtbaar blijven. Fragmenten, zoals Fragment 17 POS, krijgen op deze manier nieuwe betekenissen en nodigen uit tot een andere manier van kijken.
In Homarium (2023) komt het schilderkundige proces sterk naar voren, terwijl in Einstein (2024) het reliëf een verhaal vertelt via kunsthistorische verwijzingen en een dromerige, abstracte uitstraling. Beide werken bevatten kernfiguren; de kreeft in ‘Homarium’, de denker figuur in ‘Einstein’ die elk een andere fase van ontwikkeling en context representeren en de kijker actief uitnodigen hun betekenis te onderzoeken.
Nys’ praktijk vertrekt vanuit nieuwsgierigheid naar het onbekende en het onverwachte. Zijn werk balanceert tussen controle en toeval, tussen oppervlak en diepte, tussen intuïtie en analytische benadering. Zo ontstaat een beeldtaal in voortdurende ontwikkeling, die ruimte laat.