documentaire 'Edward Hopper. An American Love Story.'
Deze week opnieuw een kunstdocumentaire, ditmaal over de Amerikaanse schilder Edward Hopper. Hij schilderde het moderne Amerikaanse leven: benzinestations, motels, restaurants en hij hield niet van geklets over kunst.
Hopper was tussen 1906 en 1910 regelmatig in Parijs, maar zat niet tussen de bohémien artiesten op Montmartre. Terwijl Matisse, Picasso en Modigliani wijn dronken en prostituées bezochten, logeerde de jonge Hopper bij een religieuze gemeenschap aan de andere kant van de Seine, de rive gauche. Die afzondering was typisch voor de solitaire Hopper (1882-1967), wiens schilderijen dikwijls eenzame figuren afbeelden – of in elk geval mensen in hun eentje.
De kunstenaar trouwde in 1924 trouwde met collega-schilder Josephine Nivison. Zij gebruikte levendige expressieve kleuren, hij nam dat over. Zij was heel extravert, hij juist niet. Hopper schilderde veel leegte, ook midden in de stad. Een voorbeeld daarvan is zijn beroemdste werk Nighthawks uit 1942: een surrealistisch nachtcafé met eenzame figuren aan de bar.
Zijn verstilde personages en ietwat sombere interieurs worden vaak van de zijkant beschenen door een schitterend, warm licht, bijna alsof Hopper op een filmset een paar lampen heeft neergezet. ‘Als ik zou kunnen,’ zei Hopper, ‘zou ik alleen zonlicht schilderen zonder het object dat het beschijnt.’
‘Als je het in woorden kon zeggen, was er geen reden om te schilderen.’
Themales 15
De vijftiende themalesreeks van dit schooljaar is van van 13.30 tot 15.10 uur op dinsdag 6, woensdag 7, donderdag 8, vrijdag 9 en zaterdag 10 mei.
Themalessen zijn altijd live, nooit online. Na afloop wordt de presentatie aangevuld in deze Gedeelde Drive van Google. Deze bestanden zijn voor uitsluitend gebruik binnen Academie Arendonk en mogen op geen enkele wijze verspreid, gekopieerd of doorgegeven worden.
Alle geïnteresseerde leerlingen zijn welkom in het auditorium van de hoofdvestigingsplaats op de eerste verdieping. Je hoeft niet te reserveren.