Projectatelier tekenen
vervolg-opleiding
“Een concept tekenkundig leren ontwikkelen, dat boeiend genoeg is om in relatie te staan tot de hedendaagse tijd.”
In het Projectatelier tekenen is ‘het concept’ de overkoepelende factor. We willen de zelfstandigheid verder stimuleren door de aanpak en werkwijze rond opdrachten te verfijnen. Het aanspreken en combineren van zowel tekenkundige als intellectuele vaardigheden vormen de basis van de ruimdenkende leerling.
Doordat leerlingen die hier starten al de basis 'tekennen' bezitten, kunnen ze hun praktische kennis meteen toepassen.
Via klassikale opdrachten start iedereen met hetzelfde vraagstuk. De leerlingen verdiepen zich helemaal in het thema in de breedst mogelijke zin. Van onderzoek in de actualiteit en kunstgeschiedenis tot alle mogelijke filosofieën en wetenschappen. Alles is aanspreekbaar. Het objectieve onderzoek wordt gekoppeld aan het subjectieve, de persoonlijke link. Want de eigen interpretatie is uniek. Ook bezoeken aan exposities en relevante uitstappen houden de leerling actueel. Tegelijkertijd is het tekenkundige en dus het visuele een belangrijk onderdeel van dat onderzoek. Schetsmatig en ‘noterend’ vormt de Tekenkunst een directe link tussen hoofd en hand als een soort ‘printer van hersenspinsels’.